Välkommen till Bibelsidans frågeforum

frageladaDetta är Bibelsidans interaktiva forum för bibelfrågor där du både kan ställa frågor, följdfrågor själv svara och kommentera på andras frågor och svar. Vi tror att det är genom frågorna som svaren fördjupas - och väcker nya frågor. Detta för att man under hela sin livstid skall ha en härlig brottningsmatch med bibelordet! Använd frågeformuläret nedan! Eller: läs befintliga frågor och svar ännu längre ner och kommentera på dem! Du kan också gärna sända oss idéer på vad vi borde ta upp i videoundervisningen! Bibelsidan är en sida i första hand för bibel och exegetik (bibelutläggning) och inte för apologetik (även om det visserligen blir en hel del apologetiska inslag) eller samhälssdebatt. Om du har frågor av mer apologetisk (dvs försvar av kristen tro) eller samhällsdebatterade karaktär så föreslår vi därför att du besöker någon sida som speciellt inriktar sig på det; tex Apologia, Credoakademin, Svenska Evangeliska Alliansen, Claphaminstitutet mfl. OBS! Formuläret nedan har krånglat lite. Vi tittar på en lösning. Under tiden: skicka din fråga på email till bibelsidan@gmail.com istället! Ställ din bibelfråga här: Namn E-post * Fråga *

fredag 28 december 2012

Vilket datum föddes Jesus egentligen?

kometVilket datum föddes Jesus egentligen? /Linnea Östlund

Bibelsidan svarar:

När det gäller Jesus födelsedatum får man inse att Bibeln inte ger några direkta ledtrådar. Traditionen att det var under vintern är ganska gammal (400-tal) och går sannolikt tillbaka på äldre uppgifter om detsamma, men då hans födelsedatum inte anses som särskilt viktigt ur teologiskt perspektiv (vilket hans död däremot gör) har det heller inte funnits något tydligt berättat om detta i evangelierna.

Vissa forskare har hävdat att det dock inte kunnat vara på vintern eftersom det låg herdar ute på marken, vilket de knappast skulle gjort om det varit kallt. Vintrarna både var och är dock så milda även i trakterna kring Betlehem att fårskötsel utomhus året om inte var några problem om man hade något sånär bra kläder. Detta stöds också av rabbinska uppgifter om vinterfårskötsel just i trakten av Betlehem (vilket var ett ganska viktigt område för fårskötsel då de får som skulle säljas som offer i templet ofta föddes upp här). Det går med andra ord inte att få så mycket ledning om själva datumet utifrån bibeltexten.

När det gäller Jesu födelseår däremot ger evangelisterna lite mer information som är lättare att använda. Det sägs att den skedde när Qurinius var ståthållare i Syrien (Luk 2:2) och dessutom när Herodes fortfarande var kung (Matt 2:3). Då Qurinius med ganska stor säkerhet idag dateras som tillträdande ståthållarämbetet år 7 eller 6 fvt och Herodes idag allmänt anses ha avlidit år 4 fvt betyder det att Jesus borde ha fötts mellan dessa dessa år.

Samma information låg också till grund för den beräkning av året för Jesu födelse som munken Dionysos Exiguus (närmast att översätta med Dennis den Ödmjuke) gjorde i början av 500-talet där Jesus födelseår sedan sattes som det första året på vår tideräkning.

Idag är man alltså ganska säker på att han gjorde fel på ett antal år gällande dessa regenter, vilket inte är så underligt med tanke på hur många parametrar det finns att ta hänsyn till när olika tideräkningar skall mixas med varandra för att få till en enhetlig kronologi.

Många har också försökt att bestämma årtalet med hjälp av den astrologiska uppift om den märkliga stjärna som Matteus säger vägledde stjärntydarna (astrologiska fenomen går ju att räkna ut med matematisk exakthet både framåt och bakåt i tiden).

Det uppträdde dock flera olika himlafenomen under de år som kan vara av intresse (ca 10 fvt-ca 10 evt) och det gör att man inte med säkerhet kan säga något med ledning av detta heller.

Värt att notera är dock att kinesiska astrologer (som också var mycket skickliga vid denna tid) noterade en komet som var synlig under drygt 2 månader våren år 5, vilket skulle kunna passa ganska bra in i bilden (redan Origenes på 300-talet menar nämligen att den stjärna som stjärntydarna följde nog var en komet).

Det råder dock inte enighet i uppfattningen att stjärnan skulle ha varit en astronomisk händelse utan kanske snarare rört sig om ett under eller en gudsuppenbarelse eller åtminstone ett inom- atmosfäriskt fenomen  (hur skulle till exempel en komet kunna "gå före" eller "stanna över" en plats? Matt 2:9).

Det går alltså inte att ge något bättre svar än att Jesus mest troligt föddes mellan år 7 och år 4 fvt och inte heller vilken tid på året.

Dock föddes ju Jesus någon gång och om man vill fira detta måste man ju helt enkelt bestämma sig för ett datum. Att då ta ett datum när nästan alla europeiska kulturer firade midvinterfest (dec-jan) var ganska strategiskt: på så sätt kristnade man en hednisk tradition utan att för den skull ta ifrån folket en viktig högtid.

På detta sätt har kristna missionärer alltid arbetat: istället för att beröva människor deras kultur, kristnar de den. Och visst är det väl ganska fint att vi därför inte längre midvinterblotar och har oss i Sverige såhär mitt i vintern, utan istället firar att världens frälsare kom till oss!

Gott nytt år!

Elias Tranefeldt

torsdag 27 december 2012

Tre vise män?

ikon

Hej Bibelsidan!
Vi läste julevangeliet hemma nu på julafton men det stod ingenting om de tre vise männen? När jag söker på de tre vise männen osv på bibeln.se kommer det inte heller upp något. Var kommer de ifrån? Skall jag plocka bort dem ur krubban nu eller?
/Andrea

 

 

Bibelsidan svarar:
Nej, det klart att du inte skall plocka bort dem! Men det är inte heller så konstigt att du inte hittar dem på bibeln.se eller i julevangeliet: i Bibel 2000 heter de nämligen "några österländska stjärntydare" och de återfinns inte i julevangeliet (som Luk 2:1-22 brukar kallas) utan i Matteusevangeliet (Matt 2:1-12). Dessa kommer till Maria och Jesus och hyllar honom som en kung med dyrbara gåvor. Inte heller står det något om att de skulle vara just 3 utan det heter bara att de är "några".

Ingen annan historia ur Bibeln är så återberättad och återgestaltad som berättelsen om Jesu födelse och ingen annan historia har därför broderats ut mer än just denna. Säg den svensk som inte har koll på att Maria red på en åsna till Betlehem, att det var fullt på värdshuset så de fick bo i stallet istället och att det där fanns en oxe och en åsna och strax efter herdarnas besök så kom tre vise män också och besökte stallet.

Ändå står det ingenting om detta i Bibeln. Det sägs inte hur Maria kom till Betlehem, det anges ingen orsak till att de inte fick rum på värdshuset, det står inget om några djur vid krubban och berättelsen om de vise männen återfinns inte i Lukas evangelium utan i Matteus och skildrar inte samma natt utan en dag minst 41 dagar senare (se nedan).

Å andra sidan måste ju Maria ha tagit sig fram på något sätt och eftersom Josef och Maria var fattiga (vilket man vet genom att de offrar två turturduvor istället för ett lamm i Luk 2:22-24) så hade de knappast råd med häst eller vagn. En så lång resa som från Galiéen till Betlehem krävde dock någon typ av färdhjälp för en gravid kvinna och att Josef skulle burit Maria hela vägen är knappast troligt, även om han tillhör historiens hjältar. En åsna är därför en ganska bra gissning om än bara en gissning.

Att de inte får komma in på värdshuset kan ha haft många anledningar och en viktig borde ha med rituell orenhet att göra: en födande kvinna blöder och blod var heligt och kunde därför orena omgivningen. Därmed var en födande kvinna något man inte gärna släppte in på exempelvis ett värdshus, en bra kompromiss kunde vara att kampera ihop med djuren. Rent sanitärt såg det nog ut på ungefär samma sätt som inne på värdshuset: jordgolv och tak. Att föda barn på den här tiden var ingen resa bland vita, nytvättade sjukhuslakan direkt.

Oxen och åsnan har gjort sitt intåg på scenen via ikonkonsten där de antagligen symboliserar GT och det gamla förbundet (både oxen och åsnan var viktiga djur i det gammaltestamentliga hushållet och nämns därför ofta i lagtexter mm). Därmed blir de också en manifestation av profetorden i Jesaja 1:3 "Oxen känner sin husbonde och åsnan sin herres krubba, men Israel känner inte sin herre, mitt folk har inget förstånd." Ett viktigt tema i evangelierna är ju hur judarna förkastar Jesus. Att placera en oxe och en åsna vid krubban blev därför en ganska snygg visualisering av relationen Jesus-GT för de exegetiskt väl insatta ikonmålarna i den tidiga kyrkan (se ikonen ovan).

Mer problematiskt är det dock med de samtida herdarna och vise männen: bibelordet talar mycket klart om att dessa inte hälsade på samma natt. Herdarna kom den natt då Jesus föddes, men de vise männen (som alltså återfinns i Matteus evangelium) måste ha kommit minst 41 dagar senare. Detta eftersom Josef och Maria offrar fattigmansoffret efter Marias reningsperiod (som varade i 33 dagar efter en pojkes omskärelse vilken i sin tur skedde på åttonde dagen från födelsen). Då de vise männen kommer med guld, rökelse och myrra (för övrigt det som gör att man traditionellt antagit att de var tre eftersom de kommer med tre sorters presenter) skulle Maria och Josef haft mer än råd med ett lamm som offer vid reningsperiodens slut. Det står vidare att stjärntydarna kommer till det "hus" (grek οἰκία) där vilket endast avser ett boningshus för människor och absolut inte ett stall. Vidare ser vi att Herodes väljer att döda alla gossar som är upp till två år gamla efter att ha förhört sig om hur länge stjärnan varit synlig  - av det får man dra slutsatsen att Jesus knappast kan ha varit alldeles nyfödd, men däremot under två år.

Att julspel och konst ändå envisas med att placera herdar och vise män tillsammans har att göra med att båda händelserna avser och rör Jesus som litet barn och därför ligger Matt 2 rent tematiskt mycket nära Luk 2 och de är ganska lätta att koppla ihop. Faktum kvarstår ju Jesus föddes i Betlehem och såväl herdar som vise män kom och hyllade honom...

Så lämna du dina vise män i krubban därhemma, väl medveten om att de nog dök upp lite senare och till ett annat hus. det viktiga var ju ändå att de dök upp :)

Allt gott och Gott Nytt År!

Elias Tranefeldt