Välkommen till Bibelsidans frågeforum

frageladaDetta är Bibelsidans interaktiva forum för bibelfrågor där du både kan ställa frågor, följdfrågor själv svara och kommentera på andras frågor och svar. Vi tror att det är genom frågorna som svaren fördjupas - och väcker nya frågor. Detta för att man under hela sin livstid skall ha en härlig brottningsmatch med bibelordet! Använd frågeformuläret nedan! Eller: läs befintliga frågor och svar ännu längre ner och kommentera på dem! Du kan också gärna sända oss idéer på vad vi borde ta upp i videoundervisningen! Bibelsidan är en sida i första hand för bibel och exegetik (bibelutläggning) och inte för apologetik (även om det visserligen blir en hel del apologetiska inslag) eller samhälssdebatt. Om du har frågor av mer apologetisk (dvs försvar av kristen tro) eller samhällsdebatterade karaktär så föreslår vi därför att du besöker någon sida som speciellt inriktar sig på det; tex Apologia, Credoakademin, Svenska Evangeliska Alliansen, Claphaminstitutet mfl. OBS! Formuläret nedan har krånglat lite. Vi tittar på en lösning. Under tiden: skicka din fråga på email till bibelsidan@gmail.com istället! Ställ din bibelfråga här: Namn E-post * Fråga *

tisdag 8 oktober 2013

Har Gud ändrat sig?

Varför tar det så lång tid innan kristendomen som religion spreds till "hedningarna"? Vad var det som fick Gud att ändra sig från bara judar till alla folkslag? /Sigrid


Bibelsidan svarar:
Hej Sigrid!
I Bibeln ser vi tydligt hur Gud visserligen utväljer ett folk åt sig - judarna - men inte för att han bara vill ha ett enda folk utan för att han genom detta folk vill nå och utvälja också alla andra människor.

Detta historiska skede brukar benämnas med "frälsningshistorien" och ser den historiska utvecklingen i världen som styrd och planerad av Gud: Guds idé, ända från början, var att nå ut till HELA mänskligheten genom sin son och ett förbund med mänskligheten som inte bara gällde ett land och ett folk utan Himmelriket och alla folk. Tiden fram till Jesus kan alltså ses som en förberedelseperiod där Gud förbereder sitt folk för den Messias som han lovar att sända mänskligheten. I 1 Mos kan vi exempelvis läsa hur Gud lovar Abraham (judarnas stamfader) att:

I din avkomma (dvs judarna och i förlängningen Messias) skall alla jordens folk bli välsignade. (1 Mos 22:18 Svenska Folkbibeln).*

Gud har alltså inte ändrat sig, han fullföljde sin plan så som den var uttänkt redan från början.
Och till denna plan krävdes ett visst folk och en viss tid. Att det då känns som lång tid mellan skapelse och Jesus och sedan oss är mer för att vi är människor och ganska kortlivade av oss: några tusen år är inte särskilt lång tid för honom som lägger pusslet - han har en evighet på sig :)
/Emanuel Gillberg

*Här översätter Bibel 2000 av någon anledning "alla folk skall önska sig den välsignelse du har fått" vilket är en ganska märklig översättning då den inte har någon som bäring rent språkligt. Se grundtexten här. Så finns det heller inga andra bibelöversättningar som ger en dylik översättning utan de översätter alla mer ordagrant med just "i/genom din avkomma/säd skall..."

Störa de döda?

Hej!
Var någonstans i Bibeln står det att man inte ska störa de som redan är döda? /Åsa
 
Bibelsidan svarar:
 
Hej Åsa!
Något sådant påstående finns inte i Bibeln. Däremot har man i kristen teologi tydligt dragit en sådan slutsats i och med de få passager som omtalar andebesvärjelse, vilka alla gör det i negativa ordalag. Se tex Apg 16:16-18 och Jes 8:19-20. Det närmaste man kommer att "störa" döda i den bibliska texten är då kungen Saul besöker andebesvärjerskan i En- Dor och där får kontakt med den avlidna Samuel som då undrar "varför har du stört min ro och manat fram mig?" (1 Sam 28:15). Det är dock tydligt att Saul här bryter mot sina egna lagar som i enlighet med 2 Mos 22:18 förbjudit den sortens verksamhet. Att "störa" döda uppfattas alltså i kristen tradition uppfattats som ockult, förkastligt och djupt ogudaktigt då det gränsar till avguderi och svartkonst.
 
Allt gott!
Elias Tranefeldt

Är himlen på riktigt?

Hej Bibelsidan!
Finns himlen på riktigt eller är det bara en symbol som Jesus använder för någonting annat? Himlen står ju för många olika saker i bibeln; atmosfären, Guds namn, evigheten etc. Kan det vara så att Jesus menar att himmelriket är inom oss och att vi bara tolkat in att det finns en himmel när vi sedan dör? Vad står det i bibeln som styrker att det väntar en himmel för de som tror? - Hanna

Bibelsidan svarar:
Hej Hanna! Som du mycket riktigt skriver står begreppet himlen för en rad olika saker. Jag ska försöka förklara de olika begreppen lite. Bibeln har ganska mycket att säga om alla de här sakerna, så jag skickar med bibelord på de olika ställena, så kan du läsa vidare själv.

Vi tittar först på framtidshoppet, det vi oftast menar när vi talar om att komma till himlen, för att sedan kolla på en rad andra begrepp som lätt kan blandas samman med dessa.

Paradiset/att vara hos Herren
I Luk 23:43 Jesus lovar rövaren på korset: ”Redan idag ska du vara med mig i paradiset.” 2 Kor 5:8 När Paulus talar om vad som sker när man dör kallar han det att ”flytta bort från kroppen och vara hemma hos Herren.” Fil 1:23 Här talar Paulus om döden som att ”bryta upp och vara hos Kristus” Joh 14:2 Jesus talar om att ”i min Faders hus finns många rum:” Pred 12:7 I Predikaren talas om döden, då ”stoftet (kroppen alltså)vänder åter till den jord det kommit ifrån och anden vänder åter till Gud som gav den.” Alla dessa texter uppfattar jag som en okroppslig tillvaro i Guds närhet, som är det första som händer när man dör som kristen. Detta är kanske det som mest liknar den klassiska synen på himlen, men är inte det slutliga hoppet för oss. I Uppenbarelseboken kap 6 beskrivs hur de döda kristna finns i Guds närhet i väntan på uppståndelsen. Så direkt efter att en kristen dör förs den personen in i Guds närhet. Detta verkar vara ett stilla tillstånd av vila och de som dör sägs vid flera tillfällen bara sova i väntan på uppståndelsen(Matt 9:24, 1 Tess 4:13). – Jesu återkomst/Uppståndelsen Sedan den tidigaste kristna tiden har hoppet varit att Jesus ska komma tillbaka till jorden i härlighet. Det finns en rad olika löften i Bibeln om vad detta kommer att innebära. Här är några: 1. Vi ska få nya, odödliga kroppar som den som Jesus hade efter uppståndelsen (1 Kor 15:42-44). Målet är alltså inte i slutändan att komma ”bort” till himlen, utan till slut ska det som Gud skapat; människan och jorden, förvandlas och upprättas. 2. Vi ska bli lika Jesus (1 Joh 3:2); Och den likheten kommer inte bara att vara att vi kommer att få nya kroppar utan vi kommer att bli fria från synden och själviskheten.

Det nya Jerusalem
I slutet av Uppenbarelseboken beskrivs hur det himmelska Jerusalem kommer ner ifrån himlen till Jorden och att Gud ska ta sin boning ibland oss. Så i slutändan så ska inte vi komma till Gud i himlen, utan Gud komma till oss på jorden. – Guds rike/himmelriket Det här är ett begrepp som Jesus talade mycket om i både sina liknelser och den övriga undervisningen. Guds rike har blivit förutsagt av bl.a. profeten Daniel, som skriver att ett evigt rike ska etableras under romarrikets tid (Dan 2:44). Guds rike är där Gud regerar, och Guds rike kom till jorden genom Jesus och utbreds i den Helige Andes kraft. Jag tror att detta är det vi ber om när vi ber ”låt ditt rike komma!”. Guds rike kommer till slut att gälla över hela jorden när Jesus kommit tillbaka. Detta är egentligen inte det vi brukar mena när vi talar om himlen. ”Himmelriket är inom er” översätts olika i olika översättningar. Jag tror den bästa översättningen är ”Guds rike är mitt ibland er” och att Jesus talade om att Guds rike hade kommit eftersom han själv var där och på olika sätt drev det onda på flykten genom att bota sjuka, driva ut onda andar och föra människor till Gud. Här finns en nära koppling till himlen, eftersom Guds rike fullt ut kommer att komma när Jesus kommer tillbaka. Men det mesta av det som sägs om Guds rike handlar om hur Guds vilja ska ske på jorden. – Himlen/Guds himmel: Vi ber ”Ske din vilja, såsom i himlen, så ock på jorden”. Gud är ande och kan inte hittas i vår materiella värld. Men den himmelska världen är en verklighet som det talas om och som vissa människor fått skåda in i genom visioner. Några exempel är Jesaja (Jes 6), Daniel (Dan 7) och Johannes (Upp 4). En intressant aspekt av detta är att i grundtexten står det ofta ”himlarna” i plural; t.ex. står det egentligen ”Fader Vår som är i himlarna.”. I 2 Kor 12:2 står det om en person som rycks upp i tredje himlen. Det står inte så mycket om detta, men det verkar som att det finns olika nivåer i himlen, av den verkliga andliga verkligheten.

Himlen/Fästet
Ordet himlen används också om rymden, alltså om hela universum. Det används också om atmosfären, om himlen som fåglarna flyger i. Jag tror att det finns två väldigt viktiga saker som handlar om vårt hopp (himlen), som ofta återkommer i Bibeln. För det första är det värt allt att få vara där hos Gud. Paulus skriver att den här tidens lidande väger lätt i jämförelse med den härlighet som kommer. Och Paulus led mer än de flesta kristna idag; Han piskades, satt i fängelse, led skeppsbrott, blev biten av en orm, misshandlades och blev till slut halshuggen! Det finns ingenting på jorden som är värt att missa himlen för! ”vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ? (Mark 8:36)” frågar Jesus. För det andra är hela Bibelns budskap att Gud kommer till oss. Han kom som Jesus till oss, och han kommer att komma till jorden för att bo här tillsammans med Honom. Han skapade världen, han kommer att upprätta den. Och vi är skapade för att vara människor, och det kommer vi att vara i evigheten, inte okroppsliga andar.

Allt gott!

/Thomas Fryxelius